13 små steg till ett hälsosammare liv

Hittade denna text i mobilen. Kanske ngt att fundera på nu efter jul/nyårshelgen. Vet tyvärr inte var texten kommer från från början.
1. Ät mer grönsaker till frukost

Byt ut smöret på mackan till avocado, tomat eller gurka, tillsätt lite spenat i din smoothie, eller ta vara på grönsakerna från gårdagen i din äggröra. Endast fantasin sätter gränserna.

2. Skippa latten på morgonen

Med tanke på att en kaffe latte kan innehålla upp till 50 kalorier och en bryggkaffe bara 2 kan du tjäna mycket på att välja det sistnämnda alternativet. Ja, du fattar grejen.

3. Satsa på hemmalagat

Hemlagad mat är både billigare och nyttigare, då du lättare kan hålla koll på vad och hur mycket du får i dig. Då kan du också smussla ner fler grönsaker i dina lunchlådor och middagar, utan att det knappt märks.

4. Dela upp dina portioner

Blir det ändå en del utemat? Då blir det också ofta att du äter mer än du egentligen behöver. Prova därför att dela upp dina portioner, spara exempelvis hälften till lunch nästa dag.

5. Utöka mängden frukt och grönt

Ha för vana att fylla ut din tallrik med både frukt och grönsaker, så ger du din kropp både vitaminer och mineraler. Komplettera sedan även med fiber och protein.

6. Byt ut snabba kolhydrater mot långsamma 

Väljer du brunt ris framför vitt samt fullkorn framför processade vita vetealternativ i exempelvis bröd och pasta, kommer du att få i dig såväl mer fibrer som näringsämnen.

7. Ät mer bönor och baljväxter

Bönor och baljväxter finns i en mängd olika varianter, från röda linser till kikärtor. Dessutom är de båda goda, billiga – och ack så nyttiga.

8. Utöka mängden Omega 3

De flesta av oss får inte i oss tillräckligt mycket hälsosamt fett. Försök därför öka mängden Omgea 3 genom att äta till exempel mer chiafrön, fisk, skaldjur och valnötter.

9. Skär ner på eller skippa söta drycker

Bara för att du inte dricker läsk är du inte säker. Faktum är att du nog skulle bli förvånad om du insåg hur mycket socker det även finns i juice, iste och energidryck. Det allra bästa är därför att välja vanligt vatten eller mineralvatten.

10. Byt ut snacksen på fredagsmyset

Även om en påse chips och en handfull nötter har ungefär samma kalorimängd, innehåller det senare alternativet betydligt fler näringsämnen. Prioritera därför näringsrikt framför processat snacks så ofta du kan.

11. Minska mängden sötsaker

Är du en sucker för socker? Det är vi alla till viss grad. Tänk dock på att det är stor skillnad på att ta en chokladbit och att sätta i sig en hel kaka.

12. Skär ner på eller skippa alkoholen

Få tänker på hur många kalorier öl, vin och starksprit faktiskt innehåller. Men med det i åtanke får kanske uttrycket ”varannan vatten” en helt ny betydelse…?

13. Lyssna på din kropp

Slutligen: Ät när du är hungrig – och sluta när du är mätt. Det viktiga är dock att du inte småäter onyttigheter, utan satsar på mer hälsosamma mellanmål. Det är ofta lättare sagt än gjort, men alltid väl värt att satsa på.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s